Yelda Baskın
Yelda Baskın
Oyuncu
1997 - 2002 yılları arasında İstanbul'da Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi (MSGSÜ) İstanbul Devlet Konservatuvarı, Tiyatro Anasanat Dalı’nda oyunculuk eğitimi aldı. 2008 - 2011 yılları arasında Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Film Bölümü’nde film teorisi dalında yüksek lisans yaptı. Geleneksel ve konservatuvar temelli bir tiyatro formasyonuna sahip olmasına rağmen, kendini kollektif olarak oluşturulmuş tiyatro metinleri bazlı disiplinler arası tiyatro uygulamalarına dahil etmeye karar verdi.
Kurucu üyesi olduğu Oyun Deposu’nda Çirkin İnsan Yavrusu (2007) ve Aptal, Sıradan ve Suçlu (2010) oyunlarında oyun yazarı ve aktris olarak çalıştı. Çirkin İnsan Yavrusu ile (Alman tiyatro dergisi Theaterheute’in Haziran 2010 sayısında Almanca yayınlanan) 2008’de Culturescapes (Bern, Zürih, Basel) festivalinde, 2009’da Wiener Festwochen (Viyana) festivalinde, Hebbel Am Ufer Tiyatrosu (Berlin), 2010’da Avrupa’dan Yeni Oyunlar (Wiesbaden) festivalinde, Festival Premières (Strazburg) ve Tiyatro an der Ruhr’da (Mülheim); Aptal, Sıradan ve Suçlu ile 2011’de Heidelberger Stückemarkt (Heidelberg) festivalinde ve Volkstheater’da (Viyana) sahne aldı.
2013 yılında kurucu üyesi olduğu “Oyun Havası”nın ilk ve tek prodüksiyonu olan D Blok D: 7 adlı kendi yazdığı oyunu yönetti.
Bağımsız tiyatrodaki çalışmalarının yanı sıra, 2003’ten bu yana Jean Genet’in Hizmetçiler (2015), Wolfram Lotz’un Gülünç Karanlık (2016) gibi birçok oyunda aktris olarak çalıştığı İstanbul’daki Bakırköy Belediye Tiyatrosu’nun (BBT) da bir üyesidir. BBT’de yönettiği oyunlar arasında; Medeni Hali: Kadın (2011), Köşe Bucak İstanbul (2016), Seni Seviyorum Türkiye (2017), Tuhaf Bir Miras Hikayesi (2019) yer almaktadır. İstanbul Tiyatro Festivali kapsamında prömiyeri gerçekleşen Seni Seviyorum Türkiye oyunu, Tahran’daki 36. Fadjr Uluslararası Tiyatro Festivali (2018), Theater an der Ruhr Mülheim (2018), Heidelberger Stückemarkt/Gastland Türkiye (2019) gibi önemli festivallerde sahnelendi.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları’nda (İBBŞT) yönettiği ilk oyun Yaftalı Tabut (2021) sonrası, 25. İstanbul Tiyatro Festivali’nde prömiyer yapan, bir İstanbul Tiyatro Festivali/İKSV-Ortak Yapım prodüksiyonu Beni Sakın Yumruklardan (2021) oyununu yönetti. Alan Kadıköy’ün Retrospektif01 Memet Baydur kapsamında Yangın Yerinde Orkideler oyununu bir okuma tiyatrosu olarak yönetti. İBBŞT’de yönettiği müzikal Fosforlu Cevriye Kasım 2022’de prömiyer yaptı.
2021 yılından bu yana, MSGSÜ İstanbul Devlet Konservatuvarı, Sahne Sanatları Tiyatro Anasanat Dalı’nda Öğretim Görevlisi olarak çalışan Yelda Baskın, bağımsız çalışmalarının yanında, BBT’de üretmeye devam etmektedir.
Ödülleri ve Adaylıkları:
• Afife Tiyatro Ödülleri’nde En Başarılı Yönetmen Adayı, En Başarılı Prodüksiyon Adayı - Fosforlu Cevriye (2023)
• Direklerarası Tiyatro Ödülleri En İyi Müzikal - Fosforlu Cevriye (2023)
• Direklerarası Tiyatro Ödülleri, Üstün Akmen Tiyatro Ödülleri, Yeni Tiyatro Dergisi Emek ve Başarı Ödülleri En İyi Oyun, Ensemble - Yaftalı Tabut (2022)
• Sadri Alışık Tiyatro ve Sinema Ödülleri Jüri Özel Ödülü - Gülünç Karanlık (2017)
• Yeni Tiyatro Dergisi Emek ve Başarı Ödülleri En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu - Gülünç Karanlık (2017)
• Afife Tiyatro Ödülleri En Başarılı Yardımcı Kadın Oyuncu Adayı - Gülünç Karanlık (2017)
• Ekin Yazın Dostları Tiyatro Ödülleri En İyi Kadın Oyuncu - Hizmetçiler (2016)
• Sadri Alışık Tiyatro ve Sinema Ödülleri En İyi Kadın Oyuncu Adayı - Hizmetçiler
• Tiyatro Dergisi Ödülleri En İyi Yönetmen ve Yapım Adayı - Medeni Hali Kadın (2011)